1.Wszyscy stają w kole – przywitanie (słowem, nogami rękami). 2.Siad rozkroczny – uderzanie o kolana: dłońmi, pięściami, łokciami, rozcieranie kolan, podnoszenie i opuszczanie kolan, uderzanie stopami o podłogę. 3.Pozycja stojąca – chody na ugiętych kolanach, wyprostowanych kolanach, wysokie unoszenie kolan, „śmieszne kroki” (pozycja kucająca, galaretowate nogi, chód w rozkroku) 4.Podskoki – różnorodne formy podskoków: proste, ze zmianą kierunków, z nogi na nogę. 5.Leżenie na plecach – kołysanie się z boku na bok, turlanie. 6.Ćwiczenie w parach: a)pozycja siedząca – dzieci siedzą tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami (nogi ugięte w kolanie) b)dziecko pcha plecami partnera, starając się pokonać jego opór (zmiana ról) c)dzieci kładą się na przemian na siebie z unoszeniem bioder d)pozycja stojąca (tyłem do siebie) – dziecko delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się przyjąć ciężar (zmiana ról), e)ciągnięcie się za kostki, przeguby rąk. 7.Ćwiczenia „przeciwko” w parach: a)„skała” – jedno dziecko stabilnie staje w rozkroku (może też usiąść mocno podparty na podłodze) – drugie stara się przesunąć „skałę”, pchając lub ciągnąć w różnych kierunkach, b)„worek” – współćwiczący stara się przewrócić na drugą stronę leżącego partnera c)„paczka” – dziecko zwija się w kłębek, a drugie usiłuje „rozwinąć paczkę”, ciągnąc za ręce, nogi (zmiana ról), 8.Ćwiczenia „razem” a)partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają, nie odrywając się od siebie, b)kołysanie się – siedząc przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami, dzieci trzymają się za ręce – na zmianę kładą się na plecy i są przeciągani przez partnera, c)równowaga – stojąc do siebie twarzą i trzymając się za ręce, ćwiczący odchylają się i przechodzą do siadu, a następnie razem wstają. 9.Relaksacja – dzieci leżą na plecach, brzuchu, boku.
ROZWÓJ POZNAWCZY
-rozumienie komunikatów słownych, -rozbudzanie zainteresowania komunikacją niewerbalną, -rozbudzanie świadomości własnego ciała i przestrzeni, -zachęcanie do uczenia się nowych ćwiczeń, -uświadomienie faktu posiadania tułowia, kolan -wzmacnianie skupienia uwagi, -wzmocnienie koncentracji
ROZWÓJ SPOŁECZNY
-podejmowanie się samodzielnego wykonywania zadania, -ozwijanie pewności siebie -przełamywanie oznak niepewności, niepokoju, oporu, -doświadczanie bliskości fizycznej drugiego człowieka, partnerstwa -poczucie siły i własnej wartości -poczucie więzi z całą grupą
ROZWÓJ EMOCJONALNY
- doprowadzanie do stanów rozluźnienia, -samokontrola nad wykonywanym zadaniem, -wyzwalanie motywacji własnej dziecka, -odczuwania satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym -odkrywania własnych możliwości -doznawanie przyjemności, radości, zabawy
ROZWÓJ RUCHOWY
-odczuwanie ciała jako całości, -uświadomienie sobie przez dziecko centralnej części ciała, -doprowadzanie do elastyczności ciała, -wykazywanie inicjatywy w wykonywaniu ćwiczenia -odkrywanie kierunków w przestrzeni -rozwijanie umiejętności panowania nad własnym ciałem, -wyzwalanie kontroli aktywności fizycznej –przełamywanie bierności poczucia własnej energii
Opracowała: mgr Wiesława Paszek x |